Παρασκευή 18 Ιουλίου 2014

Αποκαλυπτικό – Εταιρείες Μαμούθ διαθέτουν Τεράστια Δύναμη στον Τομέα της Σίτισης

Από τα χωράφια μας στα πιρούνια μας… Τεράστιες εταιρείες έχουν ένα συντριπτικό ποσοστό της δύναμης στον τομέα της σίτισης . Αυτή τη στιγμή υπάρχουν περισσότερα από 313 εκατομμύρια άνθρωποι που ζουν στις Ηνωμένες Πολιτείες, και το έργο της σίτισης όλων αυτών των ανθρώπων είναι σχεδόν εξ ολοκλήρου στα χέρια λίγων εταιρειών. Αν δεν σας αρέσει το πώς τα τρόφιμα μας παράγονται ή δεν πιστεύετε ότι είναι αρκετά υγιής τρόπος , δεν είναι πολύ δύσκολο να καταλάβετε ποιος φταίει. Αυτές οι εταιρείες μαμούθ δεν είναι στην επιχείρηση για να κοιτάξουν το συμφέρον του αμερικανικού λαού.

Αντίθετα, ο σκοπός αυτών των εταιρειών είναι η μεγιστοποίηση του πλούτου για τους μετόχους τους. Έτσι, ο αμερικανικός λαός καταλήγει να σπαταλάει κάθε χρόνο δισεκατομμύρια λίρες σε εξαιρετικά ανθυγιεινά τρόφιμα που είναι φορτωμένα με χημικά και πρόσθετα, και εμείς απλά να αρρωσταίνουμε ολοένα και περισσότερο ως κοινωνία. Άλλες αυτές οι μεγάλες εταιρείες αποκομίζουν μεγάλα κέρδη, οπότε δεν με νοιάζει. 
Αν υπήρχε πράγματι ένα καπιταλιστικό σύστημα σε αυτή τη χώρα, θα είχαμε ένα υψηλό επίπεδο ανταγωνισμού στη βιομηχανία τροφίμων. Αλλά αντ “αυτού, η βιομηχανία τροφίμων των ΗΠΑ έχει γίνει όλο και πιο συμπυκνωμένη περνώντας τα χρόνια. Αρκεί να λάβουμε υπόψη μας τους ακόλουθους αριθμούς για τον γεωργικό τομέα των ΗΠΑ… 
Ο γεωργικός τομέας των ΗΠΑ υποφέρει από ασυνήθιστα υψηλά επίπεδα συγκέντρωσης. Οι περισσότεροι τομείς της οικονομίας έχουν αναλογίες συγκέντρωσης περίπου 40%, πράγμα που σημαίνει ότι οι τέσσερις κορυφαίες εταιρίες στον έλεγχο της βιομηχανίας έχουν το 40% της αγοράς. Εάν ο βαθμός συγκέντρωσης είναι πάνω από 40%, οι ειδικοί πιστεύουν ότι ο ανταγωνισμός μπορεί να απειληθεί και οι καταχρήσεις στην αγορά είναι πιο πιθανό να συμβούν: όσο μεγαλύτερος είναι ο αριθμός, τόσο μεγαλύτερη είναι η απειλή. 
Οι αναλογίες συγκέντρωσης στον τομέα της γεωργίας είναι συγκλονιστικές.
-Τέσσερις εταιρείες κατέχουν το 83,5% της αγοράς βοείου κρέατος.
-Οι κορυφαίες τέσσερις εταιρείες κατέχουν το 66% της βιομηχανίας χοίρου.
-Οι κορυφαίες τέσσερις εταιρείες ελέγχουν το 58,5% της βιομηχανίας κοτόπουλων και κρεατοπαραγωγής κοτόπουλου.
-Στη βιομηχανία σπόρων, τέσσερις εταιρίες ελέγχουν το 50% της ιδιόκτητης αγοράς σπόρων και 43% της εμπορικής αγοράς σπόρων σε όλο τον κόσμο.
-Όταν πρόκειται για γενετικά τροποποιημένες (GE) καλλιέργειες, μόνο μία εταιρεία, η Monsanto, μπορεί να υπερηφανεύεται για τον έλεγχο έκτασης πάνω από το 85% του αμερικανικού καλαμποκιού και το 91% των εκτάσεων σόγιας στις ΗΠΑ. 
Όταν τόση δύναμη είναι συγκεντρωμένη σε τόσο λίγα χέρια, δημιουργεί τεράστιους κινδύνους.
Και πολλές από αυτές τις μεγάλες εταιρείες (όπως η Monsanto) είναι εξαιρετικά αδίστακτες. Οι μικροί γεωργοί σε όλη την Αμερική τείνουν να εξαφανιστούν και να αναγκαστούν να βγουν από την αγορά από τις ληστρικές πρακτικές των επιχειρήσεων αυτών των τεράστιων εταιρειών …
Επειδή οι αγρότες βασίζονται και στους αγοραστές και τους πωλητές για την επιχείρησή τους, οι συμπυκνωμένες αγορές τους ωθούν και στα δύο άκρα. Πωλητές με υψηλή ισχύ στην αγορά μπορεί να διογκώσουν τις τιμές των μηχανημάτων, σπόρων, λιπασμάτων και άλλων αγαθών που χρειάζονται οι αγρότες για τις εκμεταλλεύσεις τους, ενώ οι ισχυροί αγοραστές, καταστέλλουν αυτούς τους παράγοντες. Τα περιθώρια κέρδους είναι στην κόψη του ξυραφιού κατά την οποία οι αγρότες αναγκάζονται να λειτουργούν συχνά με τις ανταγωνιστικές τακτικές των μεγάλων επιχειρήσεων που επεκτείνοντας την έκταση του τους ωθούν είτε σε χαμηλότερα κέρδη λογω του ανταγωνισμού είτε τους αναγκάζουν να φύγουν από τον έκαστο κλάδο. 
Φυσικά ο έλεγχος που οι μεγάλες εταιρείες έχουν σε σχέση με την προσφορά τροφίμων δεν σταματάει στις εκμεταλλεύσεις.
Η διανομή των τροφίμων μας διακρίνεται από επίσης πολύ υψηλό βαθμό συγκέντρωσης. Το γραφικό κοινόχρηστο που ακολουθεί δημιουργήθηκε από την Oxfam International, και δείχνει κατά πόσο ακριβώς 10 γιγαντιαίες εταιρείες ελέγχουν σχεδόν τα πάντα που έχουμε αγοράσει από το μανάβικο … 
Για παράδειγμα, αναφέρθηκε πρόσφατα ότι η Nestle έχει ξεκινήσει μια λειτουργία μαζικής εμφιάλωσης νερού…
Ανάμεσα τους ανεμόμυλους και θάμνους του San Gorgonio Pass, ένα μουντό μπεζ κτίριο πλαισιώνεται από δεξαμενές νερού. Μια πινακίδα στην είσοδο εμφανίζει το λογότυπο «Arrowhead 100% Mountain Spring Water,» με νερό που ρέει από ένα χιονισμένο βουνό. Ημι-φορτηγά βουίζουν μέσα και έξω από τις πύλες, που μεταφέρουν κιβώτια του εμφιαλωμένου νερού.
Το εργοστάσιο, που βρίσκεται στο Morongo Band of Mission Indians», (ομοσπονδιακά αναγνωρισμένης φυλής) έχει αντλώντας νερό από τα πηγάδια, παράλληλα με το Millard Canyon για περισσότερο από μια δεκαετία. Αλλά, όπως η ξηρασία στην Καλιφόρνια βαθαίνει, μερικοί άνθρωποι στην ερώτηση του κατά πόσο περιοχή αντέχει και κατά πόσον είναι σωστό να πωλούν το νερό με σκοπό το κέρδος σε μια περιοχή της ερήμου, όπου τα οι πηγές νερού είναι σπάνιες και οι υπόγειοι υδροφόροι ορίζοντες έχουν μειωθεί. 
Η Nestle δεν σταματά να σκεφτεί αν είναι σωστό ή λάθος να εμφιαλώνουν το νερό στη μέση της χειρότερης ξηρασίας στην καταγεγραμμένη ιστορία της πολιτείας της Καλιφόρνια.
Έχουν το νόμιμο δικαίωμα να το κάνουν και να αποκομίσουν μεγάλα κέρδη όταν γίνει αυτό, και γι “αυτό ακριβώς πρόκειται να συνεχίσουν να το κάνουν.
Ίσως σκέφτεστε ότι μπορείτε να αποφύγετε όλες αυτές τις εταιρείες από την κατανάλωση βιολογικών προϊόντων σε καταστήματα βιολογικών τροφίμων.
Λοιπόν, αυτό δεν είναι απαραίτητα τόσο εύκολο. 
Σύμφωνα με τον συγγραφέα Wenonah Hauter, η «βιομηχανία τροφίμων που ασχολείται με την υγεία» είναι επίσης εξαιρετικά πυκνή …
Κατά τη διάρκεια των τελευταίων 20 ετών, η Whole Foods Market απέκτησε τον ανταγωνισμό της, συμπεριλαμβανομένων των Wellspring, , Bread & Circus, Food for Thought, Fresh Fields, Wild Oats Markets και άλλων. Σήμερα η αλυσίδα κυριαρχεί στην αγορά, διότι δεν έχει εθνικό ανταγωνιστή. Κατά τη διάρκεια των τελευταίων πέντε ετών οι πωλήσεις της αυξήθηκαν κατά το ήμισυ (47 τοις εκατό) σε 11,7 δισεκατομμύρια δολάρια και τα καθαρά κέρδη της τετραπλασιάστηκαν σε $ 465.6 εκατομμύρια. Ένας από τους τρόπους με τους οποίους αυτή η κερδοφορία έχει επιτευχθεί είναι με την πώληση συμβατικών τροφίμων στο πλαίσιο της ψευδαίσθησης ότι είναι καλύτερα από τα προϊόντα που πωλούνται σε ένα κανονικό κατάστημα παντοπωλείων. Οι καταναλωτές οδηγούνται ψευδώς στο συμπέρασμα ότι τα προϊόντα αυτά έχουν ελεγχθεί και είναι καλύτερα, και είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν υψηλότερη τιμή. 
Η διανομή των βιολογικών τροφίμων είναι επίσης εξαιρετικά συμπυκνωμένη. Μια ελάχιστα γνωστή εταιρεία, United Natural Foods, Inc (unfi) ελέγχει σήμερα τη διανομή των βιολογικών και φυσικών προϊόντων. Δημοσίως εισηγμένη, η εταιρεία έχει συνάψει σύμβαση με την Whole Foods και είναι η κύρια πηγή αυτών των προϊόντων για τα υπόλοιπα ανεξάρτητα φυσικά καταστήματα τροφίμων. Η σχέση αυτή έχει οδηγήσει σε όλο και πιο υψηλές τιμές για αυτά τα τρόφιμα. Οι μικροί κατασκευαστές εξαρτώνται από συμβάσεις με την unfi για να πάρουν τα προϊόντα τους στην αγορά και αντίστροφα, μικρές επιχειρήσεις λιανικής πώλησης πρέπει να πληρώσουν ακριβότερα για προϊόντα, λόγω της εξάρτησής τους από αυτόν τον σημαντικό διανομέα. Κατά τη διάρκεια των τελευταίων πέντε ετών, οι καθαρές πωλήσεις της unfi αυξήθηκαν κατά περισσότερο από το ήμισυ (55,6 τοις εκατό) $ 5.2.δισ. ευρώ. Το καθαρό περιθώριο κέρδους της εταιρείας αυξήθηκε κατά 88 τοις εκατό σε $ 91.000.000. 
Όπου και αν κοιτάξουμε, οι εταιρείες είναι υπό έλεγχο. 
Και αυτό ισχύει ιδιαίτερα όταν κοιτάμε μεγάλους εμπόρους λιανικής πώλησης τροφίμων, όπως η Wal-Mart.
Αυτή τη στιγμή, οι πωλήσεις ειδών παντοπωλείου για περίπου το ήμισυ του συνόλου των επιχειρήσεων στη Wal-Mart, και περίπου ένα στα τρία δολάρια που δαπανώνται για είδη παντοπωλείου στις Ηνωμένες Πολιτείες δαπανάται στη Wal-Mart.
Αυτό είναι απολύτως εκπληκτικό και δίνει προφανώς στην Wal-Mart ένα τεράστιο ποσό δύναμης.
Στην πραγματικότητα, αν μπορώ να το πιστέψω, η Wal-Mart αγοράζει πραγματικά ένα δισεκατομμύριο κιλά βοδινό κρέας κάθε χρόνο. 
Έτσι την επόμενη φορά που κάποιος σας ρωτήσει από πού είναι το βόειο κρέας είναι, μπορείτε να τους πείτε ότι είναι από τη Wal-Mart. 
Από την πλευρά των εστιατορίων, οι δέκα μεγαλύτερες εταιρείες fast food αντιπροσωπεύουν το 47 τοις εκατό του συνόλου των πωλήσεων fast food, και με τον έρωτα που έχουν οι Αμερικανοί στα fast food δεν φαίνεται να κινδυνεύει να τελειώνει σύντομα. 
Προσωπικά, αν δεν σας αρέσει το πώς αυτές οι εταιρικές γίγαντες συμπεριφέρονται, μπορείτε πάντα να διαμαρτυρηθείτε.
Αλλά είστε μόνο ένα άτομο μεταξύ 313 εκατ., τότε οι περισσότερες από αυτές τις μεγάλες εταιρείες δεν πρόκειται να εξετάσουν τις ασυναρτησίες ενός ατόμου και να δώσουν απολύτως καμία σημασία.
Συλλογικά, όμως, έχουμε μεγάλη δύναμη. Και ο τρόπος που πρόκειται να αλλάξει αυτές τις μεγάλες εταιρείες είναι τα πορτοφόλια μας. 
Δυστυχώς, η συντριπτική πλειοψηφία των Αμερικανών φαίνεται αρκετά ικανοποιημένη με το status quo. Έτσι, οι πολίτες στο σύνολό τους είναι πιθανόν να συνεχίσουν να αρρωσταίνουν περισσότερο, πιο παχιοί και λιγότερο υγιείς με κάθε χρόνο που περνάει, και οι μεγάλες εταιρείες τροφίμων πρόκειται να γίνουν ακόμη πιο ισχυρές. 
hellasforce.com
Load disqus comments

0 σχόλια